Wat is een Pinlock vizier en hoe werkt het?
Zo werd het Pinlock vizier bedacht
Derek Arnold is een Engelse uitvinder die het probleem van een beslagen vizier aan den lijve ondervond. Ruim twintig jaar geleden tijdens een race op het TT Circuit van Assen deed hij zijn inspiratie op om dit probleem voor eens en altijd de wereld uit te helpen. Coureurs gebruikten in het vochtige Assen losse plakvelletjes aan de buitenkant van het vizier om deze zo schoon en onbeslagen te houden.
Hij ging er mee aan de slag en ontwikkelde iets vergelijkbaars, maar dan voor aan de binnenkant van de helm. Dit concept groeide uit tot het Pinlock systeem dat we vandaag de dag kennen. Inmiddels doet Arnold met bijna ieder helmenmerk zaken en is het anti-beslaansyteem niet meer weg te denken uit de motorwereld. Misschien nog wel een leuk feitje om te vermelden, de Pinlock vizieren worden in Nederland ontwikkeld en gemaakt, om vervolgens over de hele wereld verspreid te worden.
Hoe werkt de Pinlock lens?
Tot dusver het verhaal achter het ontstaan van het Pinlock vizier. Maar nu even in de praktijk. De Pinlock lens bestaat uit een organisch en doorzichtig materiaal, voorzien van een siliconen randje. Deze lens wordt met behulp van twee pinnetjes aan de zijkanten van het helmvizier bevestigd. De siliconen rand zorgt ervoor dat de lens luchtdicht wordt afgesloten. Tussen de Pinlock lens en het vizier bevindt zich nu een dun laagje lucht. Deze luchtkamer werkt vergelijkbaar met het dubbel glas principe. Het temperatuurverschil tussen binnen- en buitenkant van het vizier wordt op deze manier klein gehouden. En precies dat zorgt ervoor dat je vizier gewoon gesloten kan blijven, ook tijdens koude en vochtige dagen.
Een Pinlock gaat gemiddeld zo'n 2 jaar mee, bij intensief gebruik kan de levensduur minder zijn.
Praktijkervaring
Uit persoonlijke ervaringen kan ik overtuigend zeggen dat het Pinlock vizier uitstekend werkt. Met de lens geïnstalleerd lijkt het alsof een beslagen vizier nooit heeft bestaan. Tegenwoordig worden trouwens veel helmen standaard met Pinlock in de doos geleverd. Als je niet overtuigd bent, probeer het dan zelf eens.
Pinlock monteren
Veel nieuwe helmen worden standaard geleverd met een Pinlock vizier in de doos. Het enige dat je nu nog hoeft te doen is de Pinlock in het vizier zetten. De makkelijkste manier om dit te doen is door eerst het vizier van je helm af te halen. De meeste helmmerken hebben een snelsluiting voor de vizieren, waardoor dit vrij eenvoudig zou moeten gaan. Haal vervolgens de Pinlock uit de verpakking en kijk goed aan welke kant de siliconen rand zit. Raak deze rand niet aan, en leg de Pinlock ook niet neer op deze rand, deze is namelijk nogal gevoelig. De opstaande rand moet tegen de binnenkant van het vizier aankomen.
Pak nu het losse vizier en zet de ene kant in je zij, buig vervolgens met je hand het vizier zo recht mogelijk. Aan beide uiteindes van het vizier zit een pinnetje, hier moet de Pinlock in geklikt worden. Het makkelijkst is als je de Pinlock eerst in het pinnetje het dichtst bij je zij klikt. Hou ondertussen het vizier zo recht mogelijk en klik de Pinlock in het andere pinnetje vast. Waarschijnlijk staat de Pinlock nu een beetje bol. Leg het vizier op tafel en duw de Pinlock tegen de binnenkant aan. Check even of hij overal goed tegen het vizier aangesloten zit, en klaar.
Zit de Pinlock niet strak aangesloten op het vizier? Probeer dan de beide pinnetjes die de Pinlock klem houden een beetje te verstellen. Dit geeft het Pinlock vizier meer ruimte waardoor hij wel helemaal kan aansluiten.
Heb je verder nog vragen over het Pinlock vizier of durf je het niet aan om deze zelf te monteren? Kom dan gerust even langs in één van onze motorkledingwinkels en dan helpen we je verder!
Hoe monteer ik een Pinlock vizier?
Dankzij deze video wordt het monteren van je Pinlock helemaal eenvoudig: