Voordeelhelmen motorkleding winkel

Een passende motorhelm vinden

Ben je op zoek naar een nieuwe helm? Weet je niet waar moet je allemaal op moet letten? Zie je door de bomen het bos niet meer? Volg het stappenplan van Voordeelhelmen.nl om jouw perfecte helm te vinden. Dit is het eerste deel van twee welke gaat over het vinden van een helm die past bij jou en je motor en een paar vuistregels wat betreft het passen. Deel twee zal iets dieper ingaan op het passen van de helm.

Waarom een goed passende helm essentieel is

Een goed passende en juiste helm voor je motor is essentieel voor je rijplezier én je veiligheid. Een te grote helm geeft je het idee dat je helm af kan schieten en kan gevaarlijk zijn bij een ongeluk. Een te kleine helm geeft je hoofdpijn tijdens het rijden. Het is dus zaak een nieuwe helm goed te passen voordat je besluit vliegen te gaan koppen op de snelweg. Hierover lees je meer in het tweede deel dat later volgt.

Een emmer is toch niet hetzelfde

Deze bestuurder neemt de term 'Brainbucket' toch wel erg serieus.

Wat voor soort helm wil je?

De eerste keuze die je moet maken, is het soort helm. Er zijn verschillende type helmen op de markt en deze zijn grofweg onder te verdelen in deze categorieën:

Shark S700s Oxyd Een integraalhelm bestaat uit één stuk. Afhankelijk van het merk en het prijssegment, is dit een van de meest veilige helmen. Dit type helm kan wat onpraktisch zijn in sommige gevallen, omdat deze niet open kan. Denk hierbij aan afrekenen bij een benzinestation of even snel iets drinken of eten. Je partner even een kus geven, zit er ook niet in.
Nolan N104 Absolute Como N-Com Flat Black Een systeemhelm heeft hetzelfde uiterlijk als een integraalhelm, maar heeft als voordeel dat het kinstuk omhoog geklapt kan worden. Dit is dus veel praktischer dan een integraal helm, maar doordat de helm niet uit één stuk bestaat, beschermt deze over het algemeen iets minder goed. Dit is natuurlijk ook weer afhankelijk van het prijssegment en het merk.
HJC IS-33 Zilver Een open of jethelm is een helm zonder kinstuk. Deze komen in verschillende varianten. Er zijn jethelmen zonder vizier waar je eventueel een losse motorbril bij kunt dragen. Anderen hebben een klein vizier dat vooral de ogen beschermd. Weer anderen hebben een langer vizier, zodat deze een groter gedeelte van je gezicht beschermd. Een jethelm is vaak wat minder comfortabel op de snelweg, vanwege de wind en of regen in je gezicht. Vooral bij lagere snelheden en mooi weer is dit een heerlijke helm. Zeker voor op de brommer of scooter. Door het ontbreken van een kinstuk, is je gezicht wel kwetsbaarder bij een ongeluk.
Kenny XTR Oranje Mat Zwart Een enduro of cross helm is vooral geschikt om offroad mee te crossen. De grote klep vangt het opvliegende zand en steentjes op en de grote (losse) crossbril beschermt je ogen. Je kunt deze helm ook op de gewone weg dragen, maar dit gebeurt minder vaak.

Een sportieve helm of een toer helm?

Het is belangrijk om te beseffen hoe je op je motor zit. Er is een groot verschil tussen zitten op bijvoorbeeld een race (sportieve) motor en een toer motor. Bij een sportieve motor zit je voorovergebogen en je moet daardoor je hoofd meer achterover houden om vooruit te kunnen kijken. Bij een toermotor zit je rechtop en kijk je dan ook recht voor je uit. De bouw is bij sommige integraal- en systeemhelmen aan de zithouding aangepast. De buitenschaal van de sport helm heeft een hogere (en dus schuinere) achterkant dan een toer helm. Dit komt doordat er een stuk minder ruimte is tussen je achterhoofd en de bovenkant van je rug. Hierdoor zal een toerhelm veel minder lekker zitten wanneer je rijdt op een racemotor. En dan hebben we het niet eens over het verschil in aerodynamica. Hierdoor is het vizier van een sport helm meer naar achteren gekanteld (staat schuiner) dan die van een toer helm.

Zithouding op een sportieve motor Zithouding op een toer motor

Links zie je een voorbeeld van de zithouding op een sportieve motor. Recht zie je de zithouding op een toer motor.

Wat is belangrijk om te weten bij het zoeken naar een helm?

Hoofdmaat bepalen Om de maat van je helm te bepalen, is het handig om met een meetlint de omtrek van je hoofd te weten. Trek een meetlint rondom het hoofd, net boven de wenkbrauwen en aan de zijkanten boven de oren. Het is van belang de grootst mogelijke omtrek van je hoofd te meten. Het is aan te raden dit een paar keer te herhalen op verschillende hoogtes. De grootste omtrek van deze metingen is een indicatie voor de maat van de helm die je nodig hebt. Je kunt vervolgens in onze maattabel bij het merk van je keuze opzoeken welke maat helm geschikt is voor jouw hoofdmaat. Dit is een indicatie, aangezien de vorm van je hoofd ook van belang is. Over het algemeen lopen de maten van een helm, net als kleding, uiteen van XXS tot XXL.

Nu je deze informatie hebt, kun je de helm kiezen die je mooi vindt én binnen je budget past. Deel twee volgt binnenkort en zal wat dieper ingaan op het passen van de helm.

Meer genieten van het motorrijden met een goed passende helm

Een slecht passende helm zorgt voor veel ongemakken tijdens het rijden. Van een té kleine helm kun je bijvoorbeeld snel hoofdpijn krijgen. Een té grote (losse) helm daarentegen, is ook niet aan te raden. Tijdens het rijden, zeker op de snelweg, heb je steeds het gevoel dat je helm van je hoofd af kan schieten. De sluiting zal vervelend tegen je keel of onderkaak drukken, omdat deze sluiting het enige is dat er nu voor zorgt dat de helm niet van je hoofd wordt getrokken door de luchtweerstand. En wanneer je je hoofd draait om opzij te kijken tijdens het inhalen en invoegen, heb je het gevoel dat je helm een kwart slag gaat draaien en je daardoor niks meer zult zien. Daarbij kan dit ook voor vervelende situaties zorgen wanneer de helm van je hoofd glijdt bij een ongeluk.

Niemand wordt blij van een te grote helm

Van een te grote helm wordt niemand blij.

Hoe pas je een helm op de juiste manier?

  1. Kies eerst een helm in een maat die past bij jouw gemeten hoofdmaat. Kijk even op onze website voor richtlijnen om je hoofdmaat te meten. Je vindt hier ook gelijk een maattabel ter indicatie voor het opzoeken welke maat helm van welk merk bij jouw hoofdmaat past.
  2. Probeer een vinger tussen je voorhoofd en de helm te duwen. Dit mag niet gaan. Gaat dit wel, dan heb je een té grote maat helm op je hoofd. Duw eens tegen de achterkant van je helm en duw tegen met je hoofd. Nu moet je wél een vinger tussen je helm en je voorhoofd kunnen krijgen.
  3. Schudt eens 'nee' met je hoofd. Je helm mag niet gaan schuiven over je hoofd. Je hoofdhuid moet dus meebewegen met de binnenvoering je helm.
  4. Houdt de helm even op. Je hebt snel genoeg door of je hoofdpijn gaat krijgen wanneer je een té kleine helm op hebt. Maar let wel: je helm moet wel strak aanvoelen.

Wanneer je een bril draagt, is het verstandig om te proberen of je zonder problemen je bril op kunt zetten. Houdt hem vervolgens even op om te kijken of het niet ongemakkelijk wordt. Je bril moet op je neus rusten en niet in de helm hangen.

Soms kun je de binnenvoering nog aanpassen met bijgeleverde extra wangstukken in diverse groottes. Bij sommige helmen kun je zelfs de binnenvoering nog een beetje aanpassen door deze met een pompje in de helm op te blazen of juist leeg te laten lopen.

Een vuistregel om te bepalen of je helm goed zit

Bivak muts

In het algemeen moet een helm strak zitten. Je kunt dit niet vergelijken met je huidige helm, aangezien hier de binnenvoering al indrukt zal zijn door het vele dragen. Je nieuwe helm zal dus niet zo lekker aanvoelen als je huidige helm. Maar maak je geen zorgen: de binnenvoering gaat naar je hoofd staan waardoor hij net zo lekker zal zitten wanneer je een tijdje met je nieuwe helm hebt gereden. Maar de helm mag niet zo strak zitten waardoor je na een paar minuten dragen al voelt dat je hoofdpijn gaat krijgen. Je mag ook geen druk- of knelpunten voelen. Zeker niet op je voorhoofd. De druk van de buitenschaal moet overal gelijk zijn; alsof je een strakke bivakmuts op hebt.

Een helm kopen bij Voordeelhelmen.nl

Er worden tweedehands (gebruikte) helmen te koop aangeboden op Marktplaats. We willen je hier echter voor behoeden. Je hebt namelijk geen idee wat er met de helm gebeurd is. De helm kan gevallen zijn waardoor de buitenschaal van binnen gebroken is. Dit is vaak niet van de buitenkant te zien. Bij een oudere helm kan het piepschuim verteerd zijn in de binnenkant van de helm door ouderdom en door het zweet wat er in getrokken is. Hierdoor beschermt de helm veel minder bij een ongeluk. Gelukkig hebben wij bij Voordeelhelmen.nl een enorm aanbod van helmen in allerlei prijscategorieën, smaken en soorten. En mét een laagste prijsgarantie. Dus je betaalt nooit te veel bij ons. We hebben ook nog eens een showroom in Amsterdam waar je rustig helmen kunt komen passen en waar je met al je vragen bij ons terecht kunt. Natuurlijk geven we je deskundig advies, zodat je met een perfect passende helm bij ons de deur uit gaat.

Algemene voorwaardenPrivacyDisclaimer© 2011-2022 Voordeelhelmen
Contact