Hoe hoort een motorhandschoen te zitten?
Een motorhandschoen moet simpelweg comfort en veiligheid bieden. Er zijn veel verschillende soorten motorhandschoenen voor verschillende rijstijlen en seizoenen. Iedereen weet dat een handschoen niet te klein of te groot moet zijn, maar hoe moet een motorschoen nou eigenlijk zitten? Na het lezen van deze tekst moet je een duidelijk beeld krijgen van hoe een motorhandschoen eigenlijk hoort te zitten.
Verschillende pasvormen van motorhandschoenen
Een motorhandschoen moet goed aansluiten om je hand. Het is erg belangrijk dat je de gashendel van een motor goed vast kunt grijpen, en dat je dus voldoende grip hebt. Een nieuwe motorhandschoen zal in het begin nog een beetje stug zitten, dit zal na een paar keer dragen vanzelf weggaan.
Met een te kleine handschoen kun je vaak de gashendel niet goed vastgrijpen, dit is vaak te herkennen aan een trekkend gevoel rondom de handpalm. Het is erg belangrijk dat de protectiedelen van de handschoen op de juiste plekken zitten, dus dat de knokkelbescherming niet voor of na de knokkels komen te liggen. Een te grote handschoen kun je herkennen doordat je de remhendel/koppeling niet goed kunt bedienen, dit is niet alleen oncomfortabel maar ook zeer gevaarlijk.
Bij een winter/mid-season handschoen moet je altijd een klein beetje ruimte overhebben bij de vingertoppen. Deze extra ruimte zorgt ervoor dat je handen goed kunnen ademen waardoor ze langer wam blijven. Een zomerhandschoen mag gewoon strak aansluiten om je hand voor de juiste pasvorm en het ultieme rijcomfort.
Het is ook belangrijk om te vermelden dat een handschoen met minder protectiedelen bijna altijd meer bewegingsvrijheid biedt, dit komt doordat de protectie delen vaak van harde materialen zijn gemaakt - waardoor je minder goed kunt bewegen binnen de handschoen.
Hier lees je alles over hoe je de maat van je handschoenen bepaalt.