Als je in Europa op een motor, scooter of bromfiets wilt deelnemen aan het verkeer, ben je verplicht een helm te dragen die voorzien is van ECE goedkeuring. Alle helmen die je op Voordeelhelmen.nl vindt zijn voorzien van een ECE goedkeuring (tenzij nadrukkelijk anders vermeld). In dit artikel lees je alle informatie over de ECE 22.05 en ECE 22.06 keuring.

Wat is ECE 22.05 of 22.06 goedkeuring?

ECE staat voor Economic Commission for Europe. Om een Europese standaard te bepalen voor bijvoorbeeld verkeersveiligheid, zijn hier verschillende richtlijnen in opgesteld, waaronder richtlijn 22, waarin de minimumeisen zijn opgenomen waar een motor- of scooterhelm aan moet voldoen. Op deze manier wordt er een soort minimum veiligheidsniveau gesteld aan helmen die in Europa worden verkocht. In 1982 werd de eerste helmkeuring geïntroduceerd, dit was de ECE 22.02. De toevoeging na ’22.’ geeft de versie van de keuring aan. Inmiddels zijn we dus aanbeland bij versie 05. Versie 06 (ECE 22.06) wordt in 2023 verplicht voor fabrikanten.

(Artikel gaat verder onder de foto)

helm testen ECE 22.05

Deze helmenpionier liet zich door journalisten met een houten balk op zijn hoofd slaan om de werking van zijn helm te demonstreren. Inmiddels zijn we gelukkig verder...

Wat houdt de ECE helm keuring in?

De keuring houdt in dat de helm aan een reeks van tests wordt onderworpen, waarmee bekeken wordt of de helm genoeg bescherming biedt om toegelaten te worden op de Europese wegen. Er worden bijvoorbeeld een aantal crashes nagebootst om de mate van bescherming te testen. Hiernaast kan je denken aan een controle van bijvoorbeeld de kinriem (in hoeverre blijft de helm op je hoofd zitten bij een valpartij) of de grootte van de zichthoek die je hebt als je de helm draagt.

Een ECE goedgekeurde helm herken je aan het label op de kinriem, waar een E met een nummer erachter op staat. Het nummer geeft aan in welk land de helm gekeurd is. Dit houdt overigens niet in dat de helm alleen maar in de land gedragen mag worden, het is slechts de locatie waar hij getest is.

  • E1 is Duitsland
  • E2 is Frankrijk
  • E3 is Italie
  • E4 is Nederland
  • E6 is België
  • E11 is Groot-Brittanië

ece 22.05 label

Deze Premier Vintage is getest in Italie (E3) en goedgekeurd volgens de ECE 22.05 norm

Verschillen tussen ECE gekeurde helmen

Er zijn ECE gekeurd helmen van een paar tientjes, maar je hebt ze ook van over de 1000 euro. Ze zijn allebei ECE goedgekeurd, maar het is niet aannemelijk dat ze vergelijkbaar zijn qua veiligheid. Natuurlijk ontstaat er een prijsverschil door bijvoorbeeld afwerking, en bepaalde extra’s die een helm kan hebben, zoals een zonnevizier of een voorbereiding voor een Bluetoothkit, maar er is wel zeker een enorm verschil in bescherming. Een snorfietshelm wordt bijvoorbeeld gekeurd volgens het NTA 8776 keurmerk.

Een belangrijk gegeven bij de keuring, is dat een goedgekeurde helm voldoet aan de minimumeisen die gesteld worden aan veiligheid en bescherming van een helm. Laten we eens de vergelijking trekken met bijvoorbeeld auto’s:

Een klein, goedkoop en zuinig autootje is voorzien van een APK keuring. Dit houdt in dat je met deze auto deel mag nemen aan het verkeer. Verder zal de auto waarschijnlijk diverse crashtests hebben doorstaan, en is hij veilig bevonden voor het (Europese) verkeer. Goedgekeurd, dus veilig genoeg, maar maakt dat hem dan even veilig als de nieuwste grote Duitser of Zweed, die volgestopt is met airbags en beschermende systemen? De vraag stellen is hem beantwoorden.

OK, terug naar de helmen. De ene helm is de andere niet. De grotere merken in helmenland hebben een reputatie hoog te houden, en besteden veel aandacht aan het verhogen en verbeteren van de veiligheid van hun helmen. Een Arai helm wordt bijvoorbeeld met de hand gemaakt, en kost vele manuren om te maken. Je zal hiervoor dus meer betalen, maar kan er dan ook wel van uit gaan dat er alles aan gedaan is om een zo veilig mogelijke helm te produceren. Wij waren onlangs op bezoek bij Arai Europe, waar ze een eigen testopstelling hebben staan waarmee een val wordt nagebootst.

Kritiek op ECE keurmerk

De ECE keuring is wereldwijd de meest geaccepteerde standaard, en wordt in bijna 50 landen gehandhaafd. Hoewel hij wordt gezien als een van de meer strikte keuringen ter wereld, bestaat er toch kritiek op. Een van de gehoorde punten van kritiek is dat er in de laatste versie van de ECE test geen penetratietest meer zit. De penetratietest onderzoekt in welke mate de buitenschaal van de motorhelm doorboord wordt wanneer deze op een scherp voorwerp (zoals bijvoorbeeld een voetstepje van een motor, of de spijl van een hek) valt.

Een andere aanmerking die je op de test kan hebben is dat een helm altijd op exact dezelfde plek op de buitenschaal op een impact getest wordt. Een helmenfabrikant zou dus een helm op precies die plekken extra kunnen verstevigen, zodat de helm eerder goedgekeurd wordt. Daarnaast verschillen de filosofieën die de helmenfabrikanten hebben over veiligheid onderling ook. Zo zweert de ene fabrikant bij een buitenschaal die vervormt en op die manier de energie van een klap verdeelt, en is de andere fabrikant overtuigd van een super harde en stijve buitenschaal en een zachte binnenschaal die intern als een soort kreukelzone fungeert. Er is dus geen heilige graal, maar je kan de ECE norm dus wel prima zien als een waarborg voor een minimaal veilgheidsniveau.

ece keuring motorhelmen

Wat zijn keuringen als DOT, SNELL en SHARP?

Naast de Europese ECE keuring bestaan er ook nog andere keuringen. Zo hebben ze in de VS een eigen keuring, de DOT approval. DOT staat voor Department of Transportation, en is vanuit de overheid geregeld. Over het algemeen voldoen ECE goedgekeurde helmen ook aan de DOT eisen, maar andersom niet altijd. De ECE keuring wordt als strikter gezien dan DOT.

De SNELL Memorial Foundation is een non-profit organisatie die is opgericht met als doel een hogere veiligheidsstandaard voor helmen te bewerkstelligen. SNELL staat er om bekend zeer hoge eisen te stellen aan de veiligheid van de geteste helmen. Een SNELL keuring kan je zien als graadmeter, op de openbare weg is deze niet  verplicht.

SHARP is een Brits overheidsprogramma dat motorhelmen test, en de veiligheid classificeert met een aantal sterren van 1 t/m 5, waarbij 5 sterren de hoogste score is.

Een kanttekening hierbij is dat de verschillende instituten verschillende methoden gebruiken om de veiligheid van een helm te testen. Binnenkort zullen we dieper ingaan op de verschillen tussen de diverse keuringen en tests.

Conclusie

Het is goed dat er afspraken bestaan over het minimale veiligheidsniveau van een motor- of scooterhelm. Daarnaast zorgen testinstituten als SNELL en SHARP ervoor dat helmfabrikanten blijven ontwikkelen om een zo veilig mogelijke helm te produceren. Houd in gedachten dat de ene ECE helm niet even veilig is als de andere, en zorg dat je jezelf goed laat voorlichten over deze verschillen, zodat je weet wat je op je hoofd hebt als je over de weg scheurt op je tweewieler!

Meer weten over ECE goedgekeurde helmen

Wil je meer weten over veiligheid van verschillende helmen? Voor de technici is er een PDF beschikbaar met de volledige richtlijnen voor de ECE keuring. Maar we leggen het je ook graag telefonisch uit via 020 - 760 08 07. Je bent uiteraard ook van harte welkom in één van onze motorkledingwinkels voor een advies op maat.