Wat is het verschil tussen een integraal, systeem en jet motorhelm?
Een overzichtelijke uitleg over de verschillende soorten motorhelmen: integraalhelm, jethelm en systeenhelm.
Een nieuwe helm uitkiezen kan behoorlijk lastig zijn. Er zijn heel veel verschillen tussen motorhelmen waardoor het kopen van een nieuwe helm behoorlijk ingewikkeld kan lijken. Om een beetje orde in de helmenchaos te scheppen leg ik in dit artikel uit wat de verschillen zijn tussen de drie belangrijkste soorten helmen: integraal; systeem en jethelm.
Binnen motor- en scooterhelmen zijn er een heleboel verschillende soorten modellen en type helmen. Je kunt grofweg de volgende onderverdeling maken:
- Jethelmen
- Integraalhelmen
- Systeemhelmen
- Motorcrosshelmen,
Jethelmen
Voordelen jethelmen:
|
Nadelen jethelmen:
|
||||
Klik hier voor al onze jethelmen |
Jethelmen zijn open helmen (Engels: open face helmets), die geen vaste kinbescherming aan de voorkant hebben. Jethelmen kunnen voorzien zijn van een vizier, sommige jethelmen hebben geen vizier. Bij een vizier kun je er op letten dat dit je hele gezicht bescherming biedt, of alleen de ogen. Zoiets geldt ook voor de helmschaal; van sommige jethelmen loopt de helmschaal aan de zijkant tot op de kaaklijn door; dit soort jethelmen biedt meer bescherming aan de zijkant van het hoofd en heeft minder snel de neiging zijwaarts te kantelen. Andere jethelmen vallen net tot over de oren (potje), dit biedt minder bescherming, maar ziet er wat vlotter uit. Jethelmen hebben de eigenschap bij hogere snelheden wat te ‘liften’.
Binnen jethelmen heb je nog een aantal aparte soorten, zoals retrohelmen en fashionhelmen. Retrohelmen zijn moderne helmen met een ouderwetse look. Deze worden veel gedragen op oudere motoren zoals choppers of cafe-racers. Fashionhelmen zijn mooie designhelmen die veel (in bijpassende kleur) op (motor-)scooters worden gedragen. Een fashionhelm is vaak echt een modeaccessoire.
Integraalhelmen
|
|
Voordelen integraalhelmen:
|
Nadelen integraalhelmen:
|
||
Klik hier voor al onze integraalhelmen |
Integraalhelmen zijn gesloten helmen (Engels: full face helmets) die door middel van een vast kingedeelte het hoofd extra bescherming bieden. Doordat de schaal van een integraalhelm uit 1 gedeelte bestaat, biedt dit type helm de beste bescherming bij valpartijen of aanrijdingen. Integraalhelmen zijn er vanaf enkele tientjes tot wel duizenden euro’s, waarin het verschil ligt in het materiaal van de buitenschaal, afwerking, comfort en veiligheidsniveau. Veel integraalhelmen hebben een ingebouwd zonnevizier, uitneembare binnenvoering en uitgebreide ventilatie.
In het duurdere segment zijn integraalhelmen vaak windtunnel getest. Sportieve helmen worden vaak voorzien van aerodynamische sleuven en diverse spoilers om zo het hoofd op hogere snelheden stabiel te houden. Voor ieder type motor is de plaatsing van dit soort spoilers ook weer anders. Op een naked bike heb je immers een andere zithouding dan op een racemotor. Toerhelmen zijn er voornamelijk op gericht om zo min mogelijk binnengeluid te veroorzaken, en zijn daarom meestal voorzien van zo weinig mogelijk uitsteeksels. Een integraalhelm leent zich uitstekend voor inbouw van een Bluetooth communicatiesysteem.
Systeemhelmen
|
Voordelen systeemhelmen:
|
Nadelen systeemhelmen:
|
|||
Klik hier voor al onze systeemhelmen |
Een systeemhelm is een open helm en een integraalhelm in één. Je kunt bij een systeemhelm het kinstuk middels een scharnierconstructie naar boven (of bij enkele modellen zelf helemaal naar achteren) klappen. Het handige hieraan is dat je met één handbeweging je gesloten helm omtovert tot open helm. Systeemhelmen worden veel gebruikt door toerrijders die regelmatig van snelheid wisselen en tussendoor de helm openzetten, of door motor- en scooterrijders die veel in de stad rijden. Ook een systeemhelm leent zich uitstekend voor het inbouwen van een Bluetooth headset.
Let er op dat niet iedere systeemhelm een zogenaamde dubbele homologatie, of P/J keuring heeft. Deze dubbele homologatie betekent dat een helm goedgekeurd is voor gebruik als jethelm en als integraalhelm. Met een helm zonder deze goedkeuring kun je dus niet rijden met het kinstuk opengeklapt!
Bij de meeste systeemhelmen klap je het kinstuk omhoog. Nadeel hiervan is dat je een grote windvanger bovenop je helm hebt, wat vervelend is bij hogere snelheden. Een aantal systeemhelmen heeft een kinstuk dat geheel naar achteren klapt. Een modulaire helm is ook een soort systeemhelm. Hiervan kan je het kinstuk echt los van de helm klikken en los in je zak of tas stoppen.
Crosshelmen
|
|
Voordelen crosshelmen:
|
Nadelen crosshelmen:
|
||
Klik hier voor al onze crosshelmen |
Motorcrosshelmen worden primair gebruikt voor tijdens motorcross. Twee opvallende eigenschappen van een crosshelm zijn het ver uitstekende kinstuk en de zogenaamde peak (klep boven gezicht. Een normale integraalhelm geeft te weinig zuurstof tijdens de inspanningen van het motorcrossen. In het verleden werd daarom geracet met openface jethelmen. Deze boden echter niet genoeg bescherming tegen opspattende kluiten en stenen. Later kwam hiervoor een losse kinbeschermer. Tegenwoordig is deze onderdeel van de helm en biedt deze bescherming maar ook voldoende zuurstof. De klep of peak is bedoeld om het gezicht te beschermen tegen modderkluiten en stenen. Een crosshelm is niet voorzien van vizier, maar van een opening die groot genoeg is om een crossbril te dragen. Een normale crosshelm is niet bedoeld voor dagelijks gebruik, maar mag, mits voorzien van ECE goedkeuring, wel gedragen worden op de openbare weg.
Een vorm tussen een crosshelm en een integraalhelm is de zogenaamde endurohelm. Deze heeft het uiterlijk van een crosshelm, maar is voorzien van een vizier (en soms een zonnevizier) is wat comfortabeler dan een pure crosshelm. Endurohelmen worden vaak gedragen op (semi-offroad) motoren zoals de BMW GS (Adventure) of Yamaha XTZ.
Kinderhelmen
|
|||||
Klik hier voor al onze kinderhelmen |
Speciaal voor kinderen zijn er ook motor- en scooterhelmen. Deze hebben doorgaans een kleine buitenschaal, waardoor ze een betere pasvorm hebben. Kinderhelmen zijn er in alle categorieën: kinderjethelmen, kinderintegraalhelmen, kindersysteemhelmen en kindercrosshelmen. Voor volwassenen met een klein hoofd en voor sommige dames kan een kinderhelm een goede uitkomst bieden als reguliere helmen te groot zijn.
Noot: In de verschillende types helmen zijn gradaties van veiligheid aangeduid. Dat betekent niet dat een integraalhelm altijd veiliger is dan iedere jethelm of systeemhelm. Een hoge kwaliteit jethelm is in de regel veiliger dan een integraalhelm van enkele tientjes. Dit zal in de regel ook gelden op andere gebieden zoals comfort, geluidsniveau, gewicht etc.