Dit zijn de top 5 systeemhelmen voor 2020
Als je op zoek bent naar een nieuwe systeemhelm dan wil je natuurlijk de allerbeste keuze maken. Het is tenslotte de bedoeling om zo lang mogelijk met je nieuwe helm te doen. Daarnaast moet jouw nieuwe motorhelm goed zitten en aan jouw eisen voldoen. Wij krijgen dan ook vaak de vraag: ‘wat is nou de beste systeemhelm voor mij?’.
Wat ons betreft zijn dit de 5 beste systeemhelmen voor 2020 en we gaan je ook vertellen waarom. Elk hoofd heeft een andere vorm, en elke helm heeft een andere pasvorm. De ene systeemhelm is de andere systeem helm niet, en ze passen niet per se bij elke rijder of elk type motor. Tegen het einde van de onderstaande video weet jij welke van deze top 5 systeemhelmen voor jou de beste is.
Scorpion EXO-Tech
De EXO Tech van Scorpion is een vrij complete helm met veel praktische functies. De helm heeft een polycarbonaat buitenschaal. In dit rijtje maakt het de helm een klein beetje een buitenbeentje, maar aangezien de prijs hier ook naar is maakt dit niets uit.
Deze helm wordt, net zoals de Roof Boxer, uniek gemaakt door het kinstuk dat helemaal achterover geklapt kan worden. Deze unieke functie is erg fijn om te hebben aangezien je met warm weer jouw gesloten systeemhelm in een fractie van een seconde kunt veranderen in een jethelm. Qua ventilatie zit je dus helemaal goed bij deze helm! Ook blijft het kinstuk dus niet recht omhoog staan zoals bij traditionele systeemhelmen het geval is. Dit zorgt er dan weer voor dat de helm minder wind vangt bij het open rijden. De helm is ook P/J gekeurd en dat betekent dat je zowel met het kinstuk open als gesloten de weg op mag.
Verder beschikt de Scorpion EXO-Tech over een Pinlock anti-condens vizier, een geïntegreerd zonnevizier, een uitneembare binnenvoering en ook voorbereiding voor een Bluetooth communicatiesysteem.
De helm is goed geschikt voor toerrijders, motorscooters en MP3’s. In en om de bebouwde zul je een hele goeie hebben aan de EXO-Tech. Ben je van plan om veel lange afstanden te rijden, of veel woon-/werkverkeer? Dat is zeker mogelijk met deze helm, maar we komen straks bijvoorbeeld ook op de Nolan N100-5 Plus, deze helm is nóg beter geschikt voor deze doeleinden.
Roof Boxer V8
Qua specificaties zou je je misschien kunnen afvragen waarom deze Roof helm thuis hoort in het rijtje van de top 5 systeemhelmen. Het vizier heeft namelijk geen Pinlock anti-condens lens, en het kinstuk sluit ook niet zo gemakkelijk als de EXO-Tech. Maar dat hoort ook wel een beetje bij de stijl en de attitude van deze motorhelm. De Roof Boxer V8 hoort ook zeker wel in dit rijtje thuis.
De hele vette looks en praktische functionaliteit van deze helm zorgen er al voor dat hij tot een van de toppers behoort. De Roof Boxer is de best verkochte helm in de randstad, en dat is natuurlijk niet voor niets zo. Ook bij deze helm kun je het kinstuk helemaal naar achteren klappen, dan verschijnen de befaamde ‘duivelsoortjes’. Je kunt voor deze helm ook een heleboel vette vizieren krijgen waarmee je uit het stoere uiterlijk helemaal kunt personaliseren naar jouw smaak.
De Roof Boxer heeft een glasvezel buitenschaal, dit zorgt voor een sterke helmschaal met een relatief laag gewicht. Dat is bijvoorbeeld weer een verbetering ten opzichte van de Scorpion.
De Roof Boxer past perfect bij Harley’s en custom bikes, maar je kunt deze helm ook prima opzetten bij je naked bike of motorscooter. Je kunt deze helm perfect in en om de stad gebruiken, en zeker met warm weer is deze helm heel erg prettig om mee te rijden. Op de snelweg is ie wel wat minder praktisch, maar zeker niet onbruikbaar.
Nolan N100-5 Plus
De Nolan N100-5 Plus is een échte tourhelm, hij wordt dan ook niet voor niets gedragen door motoragenten. De helm is gemaakt van Lexan polycarbonaat, een sterkere variant op regulier polycarbonaat. Dit maakt deze systeemhelm een hele interessante speler in zijn prijsklasse.
Er zijn natuurlijk meer dingen die de N100-5 Plus bijzonder maken. Een daarvan is het dual-action ontgrendelingsysteem. Er bevinden zich twee rode knoppen aan de voorkant van het kinstuk. Je moet deze knoppen allebei indrukken om het kinstuk van de helm te kunnen openen. Dit is niet alleen heel veilig, maar ook heel praktisch als je bijvoorbeeld dikkere handschoenen draagt.
Bij het open klappen van het kinstuk gebeurt er iets heel bijzonders. Het kinstuk heeft namelijk een dubbel scharnierpunt. Zo klapt het kinstuk niet alleen omhoog, maar een ook beetje naar beneden om te zorgen dat je zo min mogelijk wind vangt. Iets wat uniek is aan de N100-5 en N100-5 Plus.
Het grote vizier biedt fantastisch zicht op de weg, en ook het anti-condens vizier van Pinlock sluit qua vorm helemaal aan op het vizier. De N100-5 Plus heeft ook een intern zonnevizier en is P/J gekeurd.
Nolan heeft samen met Sena een aantal communicatiesystemen ontwikkeld die perfect aansluiten in deze helm. Een hiervan is voorzien van ESS – oftewel: Emergency Stop Signal. Dit is een remlicht dat achterop de helm wordt gemonteerd, als je wat harder remt dan gaat de felle rode ledlamp aan om dit extra goed te laten zien aan medeweggebruikers.
Bij de N100-5 Plus kun je de bovenkant van de binnenvoering een klein beetje verplaatsen, dat noemen ze Liner Pad Control. Daarnaast is de voering ook geperforeerd waardoor de helm in combinatie met de grote ventilatie openingen een zeer goede luchtcirculatie heeft. Aan de onderkant van de helm kun je de nekrol strak trekken om te zorgen dat er zo min mogelijk lucht van onderen de helm in kan komen, dit zorgt ervoor dat de helm stiller is en warmer met kouder weer.
De Nolan N100-5 Plus is een echte tourhelm, je kunt deze helm het hele daar door gebruiken in alle weersomstandigheden. Nolan werkt er hard aan om hun helmen zo veilig en comfortabel mogelijk te maken, en dat is ze met deze helm zeker weer gelukt.
Schuberth C4 Pro Carbon
Ook Schuberth maakt échte ‘tourhelmen’, maar inmiddels valt hun C4 Pro Carbon systeemhelm ook in de categorie sport/tour. Dit is voor een groot deel te danken aan het supergrote vizier met bijpassende Pinlock anti-fog lens. Dankzij de grote kijkhoek is de helm nu ook zeer geschikt voor gebruik op sportieve en naked bikes. Het grote zonnevizier is makkelijk te bedienen, en zelfs een klein beetje te stellen met dit schuifje aan de onderkant.
De buitenschaal van de C4 Pro is gemaakt van een ijzersterk glasvezel matrix, dit zorgt al voor een zeer goede impactbescherming. De Schuberth C4 Pro Carbon neemt het net even een stapje verder met zijn buitenschaal van 100% carbon, dit zorgt voor een nog sterkere helmschaal met een nóg lager gewicht.
De Schuberth C4 Pro Carbon is uitgerust met ingebouwde speakers en microfoon. De bekabeling van deze onderdelen zijn allemaal al weggewerkt in de helm, het enige wat je hoeft te doen om dit systeem te gebruiken is het SC1 Standard of Advanced systeem van Schuberth aan te schaffen en vervolgens in de helm te klikken. Het systeem bestaat verder dus alleen uit een accu en een module met bedieningsknoppen, het installeren is supersimpel en het is zo gepiept.
Daarnaast is communiceren met deze helm een groot genot aangezien de helm wordt gezien als een van de stilste systeemhelmen ter wereld. De voering sluit namelijk zo nauw aan rondom de nek en het gezicht dat er bijna geen rijwind de helm in kan komen, behalve natuurlijk via de luchtwegen van de ventilatie openingen.
Naast het feit dat de voering zo goed afsluit, zit hij ook gewoon ontzettend lekker. Deze fluwelen voering is de meest luxe binnenvoering die wij ooit hebben gezien bij een motorhelm.
De Schuberth C4 Pro Carbon brengt je in alle weersomstandigheden veilig en comfortabel van en naar je werk. Deze helm is ook zeer geschikt voor verre reizen en lange toertochten.
Shoei Neotec II
We kiezen geen winnaar uit de 5 beste systeemhelmen, maar als we dat zouden doen – dan zou de Shoei Neotec II al een flinke voorsprong hebben. Deze helm is namelijk al in 2018 uitgekomen, en tóch zit hij nog steeds in het rijtje voor 2020.
De buitenschaal van de Neotec II is gemaakt van een aantal verschillende soorten materialen. Het zogeheten Advanced Integrated Matrix is opgebouwd verschillende lagen van glasvezels, carbonvezels en aramide. Ook wordt de buitenschaal gemaakt in 3 verschillende schaalmaten, deze helm is de enige in het rijtje waarbij dat zo is.
De Shoei Neotec II heeft een fantastische pasvorm, deze helm zit bijna altijd goed – en mocht het toch nog beter kunnen, dan maken we de helm voor je op maat met het Shoei Personal Fitting System.
De voering van deze systeemhelm voelt zacht en tegelijkertijd robuust aan. Ook hier sluit de voering erg goed af aan de onderkant van de helm, mede dankzij dit feit behoort ook deze tot een de stilste systeemhelmen.
Bij de Shoei Neotec II zijn er een aantal bijzonderheden die er uitspringen vergeleken met andere modellen. Zo lopen de randen van het vizier rond af en sluiten ze strak tegen de schaal aan. Dit zorgt ervoor dat het vizier wind- en waterdicht is en blijft. Uiteraard zal het vizier niet zomaar beslaan aangezien ook deze helm geleverd wordt met een Pinlock anti-condens vizier.
Het zonnevizier van de Neotec II is makkelijk te bedienen met de traploze schuif aan de zijkant van de helm. De voorkant van de helm heeft een soort kleine spoiler, deze zorgt voor meer stabiliteit op hogere snelheid. Uiteraard is ook de Shoei Neotec 2 voorzien van het P/J keurmerk.
De Neotec II is voorbereid op het Sena SRL communicatiesysteem dat helemaal kan worden weggewerkt in de helm. Hierdoor heb je geen grote module aan de zijkant van de helm en verandert er niks aan de pasvorm.
De spoiler en ducktail diffuser aan de achterkant zorgen voor gesmeerde verwerking van de rijwind in het vacuümgebied. Dit zorgt ervoor dat de helm stabiel blijft, en dat je geen heftige trekkende bewegingen aan je hoofd voelt.
In hart en nieren is dit een toerhelm, maar eigenlijk is de Neotec II voor vrijwel alle rijders geschikt, het is een beetje een allrounder. Je kunt met deze helm makkelijker de hele wereld rondreizen, woon-/werkverkeer doet ie lachend, maar ook in en rond de stad is deze helm hartstikke praktisch.