Getest: Cardo Freecom 4 communicatiesysteem

Speciaal voor Voordeelhelmen heeft de Nederlandse motorvlogger Slabside de nieuwe Cardo Freecom 4 getest. Wat hij van het communicatiesysteem vindt zie je in zijn video, en lees je in de review.

Specificaties Cardo Freecom 4

De Cardo Freecom 4 is dit jaar helemaal nieuw in het assortiment van Cardo. Maar naast de Freecom 4 zijn er ook twee andere modellen bij gekomen: de Freecom 1 en de Freecom 2. Deze nieuwe modellen maken de verschillen tussen de communicatiesystemen in oogopslag duidelijk. Dus eerst even de specificaties:

Freecom 1: De Freecom 1 is eigenlijk het instapmodel uit de Cardo Scala lijn. De Freecom 1 is geschikt voor een motorrijder die niet met andere rijders wil communiceren, maar enkel met zijn telefoon en navigatiesysteem wil verbinden. Met de Freecom 1 kun dus zorgeloos muziek luisteren, telefoneren en je navigatie instructies beluisteren.

Freecom 2: deze module is speciaal gemaakt voor motorrijders die ook met hun passagier willen communiceren. Het zogenaamde bike to passenger principe. Je kan dus koppelen met een communicatiesysteem dat heel dicht bij de motor is (max 50 meter). Voor rest kan de Freecom 2 hetzelfde als de Freecom 1.

De Freecom 4: De Freecom 4 is geschikt om met een groep motorrijders te verbinden (maximaal 4). Zo kun je tijdens het rijden blijven praten met vrienden die ook motorrijden. De Freecom 4 kan uiteraard ook verbinden met telefoon en navigatie.

Wil je de precieze verschillen weten van deze drie setjes, kijk dan deze video. Voor de volledige specificatielijst van de Freecom 4 verwijs ik je graag door naar de productpagina.

In de doos

Naast de kleine module wordt de rest van de benodigdheden om het communicatiesysteem te installeren ook meegeleverd in de doos. Je hebt keuze uit twee bevestingsmethodes: een plakker waardoor je de module tegen de helm aan plakt, of een schuif. Hierdoor schuif je de houder tussen helmrand en klemt deze zichzelf vast.

Uiteraard worden de speakers en de microfoon ook meegeleverd. Daarbij kun je zelf kiezen uit een boommicrofoon (handig voor systeemhelmen) en een draadmicrofoon. Voor de speakers worden er nog extra opvulkussens meegeleverd om zo de speakers zo dicht mogelijk bij de oren te kunnen plaatsen. Ook de plakkers om alles te bevestigen zitten in de doos.

Tot slot is het pakket voorzien van een uitgebreide handleiding, die ook in het Nederlands beschikbaar is.

Het installeren is met een helm die voorbereid is op een communicatiesysteem zo gepiept. In de video doet Slabside er zelf nog geen tien minuten over.

Meer reviews bekijk je op ons YouTube kanaal.

Kwaliteit van het geluid

Om de kwaliteit van het geluid van de Freecom 4 goed te testen heeft Slabside muziek aangezet, en rijdt hij op verschillende snelheden om te kijken hoe goed de muziek nog hoorbaar is.

Op snelheden van 50 km/h, 90 km/h en 120 km/h is het geluid nog goed hoorbaar. Bij 120 km/h zijn bepaalde tonen wel minder goed hoorbaar door de windruis. Het volume wordt trouwens automatisch aangepast aan de hoeveelheid omgevingsgeluid. Op echt hoge snelheid gaat het volume dus omhoog.

De speakers zijn uiteraard niet van Bose kwaliteit en de lage tonen zijn niet prominent aanwezig, maar voldoende genoeg om van de radio of muziek te genieten.

Koppelen met telefoon

De Cardo Freecom 4 is heel eenvoudig te koppelen met je telefoon. Vijf seconden op de bovenste knop en het bluetooth signaal wordt aangezet. Nu is de Freecom zichtbaar op je telefoon en kun je direct verbinden. De verbinding blijft opgeslagen dus de volgende keer hoef je niet opnieuw te koppelen.

Je kan ook de app van Cardo gebruiken. Daar zijn heel veel instellingen te wijzigen, zoals je radio en gekoppelde apparaten. Ook kun je daar de VOX voicecommand aan of uitzetten. Handig voor de rijders die vaak tegen zichzelf aanpraten of meezingen met de muziek.

Praten met passagier

Ook dat is getest in deze review. Op verschillende snelheden werd getest hoe goed verstaanbaar je bent. Goed om te weten is dat de rijder nog goed te verstaan is bij snelheden boven de 100 km/h. De microfoon werkt dus erg goed en filtert alle windruis er moeiteloos uit.

Koppelen met andere setjes

Bijzonder aan de Cardo Freecom is dat hij ook met andere merken kan koppelen, bijvoorbeeld met Sena. Slabside heeft dit getest met de Sena SMH5. Het is mogelijk om twee SMH5 setjes te koppelen aan de Freecom 4, waardoor je dus alsnog een groepsgesprek hebt met drie personen.

Dit werkt, waardoor je dus ook met vrienden die een ander merk hebben kan verbinden. Het werkt echter niet zo goed als bij een verbinding met een setje van Cardo. Zo kan de eigenaar van de SMH5 niet meer met een ander apparaat verbinden (zoals telefoon). Daarnaast wordt de verbinding verbroken zodra de eigenaar van de SMH5 iets wil veranderen aan zijn apparaat (volume bijvoorbeeld).

Afstand tussen twee rijders

Tot slot is de afstand tussen twee rijders getest. Volgens het boekje zou de maximale afstand 1.2 km zijn. Uit de video blijkt echter dat dit wel wat minder is. Daarnaast zijn obstructies als bomen en vrachtauto’s funest voor de verbinding. Let wel op; deze verbinding is getest met een Sena communicatiesysteem. Deze verbinding wordt op een andere manier tot stand gebracht dan met een verbinding bij een Cardo setje. Dit kan dus de oorzaak zijn van de korte afstand.

Conclusie review Freecom 4:

Grote pluspunten van de Cardo Freecom 4 zijn:

  • Dynamisch volume
  • De handige app
  • De mogelijkheid om met andere merken te koppelen

Het enige nadeel is eigenlijk de usability van de verbinding met een ander merk communicatiesysteem.  Kortom, ben je opzoek naar een nieuw motor communicatie systeem die de mogelijkheid biedt om ook te verbinden met vrienden en eventueel met vrienden die een ander merk hebben, is de Cardo Freecom 4 de beste keuze.

2020-10-30 15:08:00
Algemene voorwaardenPrivacyDisclaimer© 2011-2024 Voordeelhelmen