Een nieuwe helm uitkiezen kan behoorlijk lastig zijn. Er zijn heel veel verschillen tussen motorhelmen waardoor het kopen van een nieuwe helm behoorlijk ingewikkeld kan lijken. Om een beetje orde in de helmenchaos te scheppen leg ik in dit artikel uit wat de verschillen zijn tussen de drie belangrijkste soorten helmen: integraal; systeem en jethelm.

Daarnaast leg ik uit wat de voor en tegens van deze verschillende soorten helmen zijn.

 

Integraalhelm

Te beginnen bij de meest gebruikte helm; de integraalhelm. Dit is eigenlijk de traditionele motorhelm waarbij het kinstuk vast zit aan de rest van de helm. Je hoofd wordt op deze manier volledig ingepakt door de helm. Alleen het vizier kan geopend en gesloten worden.

Een integraalhelm wordt vaak gezien als de meest veilige helm. Dit komt omdat deze helm alle delen van het hoofd beschermd. Uiteraard zijn alle helmen die wij verkopen voorzien van een Europees keurmerk (tenzij expliciet anders vermeld staat), maar omdat de integraalhelm simpelweg het grootste deel van het hoofd omsluit wordt deze vaak gekenmerkt als meest veilig.

Een integraal is in alle prijsklassen verkrijgbaar. Dat begint al bij €50,- en kan oplopen tot wel €3000,- voor een met de handgemaakte Arai racehelm. Prijsverschillen ontstaan door de gebruikte materialen, verschil in afwerking en de kwaliteitsnormen die een fabrikant aan zijn helm stelt.

Voordelen integraalhelm

-          Omsluit het hoofd volledig

-          Beschermd tegen wind, kou en regen

-          Gemakkelijk licht en aerodynamisch te maken

-          Kan erg stil gemaakt worden

Nadelen integraalhelm

-          Kan in de zomer erg warm zijn

-          Kan een opgesloten gevoel veroorzaken voor mensen die last hebben van claustrofobie.

 

Jethelm

Een jethelm, of een pothelm zoals deze ook wel genoemd wordt, is een helm die te herkennen is aan het ontbreken van het kin-gedeelte. De helm is volledig open aan de onderkant. Dat geeft een jethelm een unieke uitstraling. Ook alle jethelmen die bij Voordeelhelmen te koop zijn voldoen aan de Europese keurmerken (mits anders vermeldt). Jethelmen zijn dus niet minder sterk dan integraalhelmen, er wordt simpelweg een minder groot gedeelte van het hoofd omsloten en dus beschermd. Ook jethelmen zijn verkrijgbaar in alle soorten en maten. Prijzen variëren tussen €39,95 en €599,-. Ook voor jethelmen geldt dat de duurdere helmen voorzien zijn van lichtere en sterkere materialen, een hoger afwerkniveau hebben en vaak ook van een fijnere pasvorm zijn voorzien. Uitzonderingen daar gelaten.

Binnen de jethelmen kan je grofweg onderscheid maken tussen twee soorten jethelmen: de moderne- en retrojethelmen. Grote verschillen tussen die twee is vaak het design en het vizier. Bij moderne jethelmen loopt het vizier helemaal door tot onderaan de kin. Bij de retrojethelmen zit er of geen vizier in, of een klein viziertje dat alleen voor de ogen zit.

Voordelen jethelm

-          Geeft het ‘echte vrije motorrijden’ gevoel

-          Breed zichtveld

-          Veel frisse lucht

Nadelen jethelmen

-          Biedt geen kin bescherming

-          Kan erg koud zijn in winter

-          Vaak niet echt stil

-          Niet geschikt voor rijden met hoge snelheden

 

Systeemhelmen

En dan hebben we nog de systeemhelmen voor op de motor. Dit is eigenlijk een combinatie tussen een integraalhelm en een jethelm. Bijzonder aan een systeemhelm is het feit dat deze een beweegbaar kinstuk heeft. In gesloten positie is het dus gewoon in integraalhelm. Maar met een simpele handbeweging is het kinstuk naar boven te klappen waardoor je eigenlijk een soort jethelm-idee krijgt.

Dan even wat opheldering wat betreft de veiligheid van een systeemhelm. In gesloten (en vergrendelde positie) biedt het kinstuk net zoveel bescherming als bij een integraalhelm. De sluitingen van systeemhelmen worden uitvoerig getest en mogen in geen enkele omstandigheid open kunnen gaan. Sommige systeemhelmen zijn ook getest en gekeurd in open positie. Systeemhelmen krijgen daarvoor dan een jethelm-keuring. Ze zijn dan in open positie ook veilig bevonden. Wil je weten of jouw helm ook zo’n keuring heeft? Aan de binnenkant van de helm vind je een label met de letter “P” erop. Dit staat voor het ECE20.05 keurmerk voor integraalhelmen. Staat daarnaast ook nog de letter “J”, dan is jouw helm ook gekeurd als jethelm.  

Helemaal bijzonder is de Shark Evo-One. Deze helm heeft een ingenieus systeem waarbij het kinstuk helemaal over de helm heen kan klappen. Dit kinstuk valt dan aan de achterkant van de helm in het design waardoor het niet meer in de weg zit. Bij alle andere systeemhelmen blijft het kinstuk bovenop de helm staan, zoals de te zien is in de video.

Voordelen systeemhelm

-          Dezelfde voordelen als een integraalhelm

-          Gemakkelijk op te klappen tijdens pauze of tankstop

-          Gemakkelijker communiceren dan bij een integraalhelm

Nadelen systeemhelm

-          Kunnen wat zwaarder zijn dan integraalhelmen

-          Minder compact

-          Met hoge snelheid niet comfortabel in open stand

 

Overige helmen

Naast de deze drie soorten helmen zijn er nog twee soorten helmen verkrijgbaar: crosshelmen en kinderhelmen. Crosshelmen zijn kenmerkend vanwege het vooruitstekende kinstuk en de crossklep op de helm. Kinderhelmen hebben een extra kleine helmschaal en zijn dus geschikt voor kleine hoofden.

Wil je de verschillende soorten helmen zelf ervaren? Kom dan gerust langs in onze winkel in Amsterdam. Daar vind je een uitgebreid aanbod integraal, jet en systeem helmen.