Hoe kies je (online) een motorhelm?

Je hebt een motor of gaat er een kopen. Op die motor draag je een helm, een helm is immers het belangrijkste onderdeel van je motoruitrusting als het om veiligheid gaat. Misschien heb je net je eerste motor gekocht en ben je voor het eerst op zoek naar een helm, of je bent toe aan een nieuwe helm en wil je je geheugen even opfrissen voor het maken van de juiste keuze. Met name online is de keuze enorm, dus hoe kies je nou de juiste helm?

Stappenplan

Je kunt voor jezelf een aantal stappen doorlopen om voor jezelf een richting te bepalen:

  1. Op wat voor een motor rijd je?
  2. Wat voor motorrijder ben je?
  3. Maat en pasvorm motorhelm
  4. Veiligheid motorhelmen

Bovenstaande stappen zullen we hieronder verder toelichten.

1. Op wat voor een motor rijd je?

Het type motor dat je rijdt is bepalend voor je zithouding, en je zithouding is weer van toepassing bij het uitzoeken van een geschikte motorhelm. Natuurlijk kan je zelf kiezen of je een racehelm op je chopper draagt, of een retrohelm op je racemonster, maar specifieke eigenschappen van helmen komen juist bij een bepaalde zithouding of motor tot hun recht. Als je motor bijvoorbeeld een kuipruit of windscherm heeft, zullen spoilers en ventilatieopeningen minder effect hebben omdat er minder lucht langs de helm stroomt. De aerodynamische eigenschappen zijn in dit geval ondergeschikt aan bijvoorbeeld comfort.

Je kunt zo’n beetje 3 zithoudingen onderscheiden op de motor: rechtop, driekwart en sporthouding. Rechtop houdt in dat je niet naar voren leunt. Op een toer- of adventuremotor zit je meestal rechtop, en iets naar achteren ten opzicht van het midden van de motor. Je bent minder vatbaar voor rijwind en kunt dus het beste kiezen voor een toerhelm die meer op comfort gericht is. Driekwart is de houding op de meeste naked bikes of semi-sportieve motoren. Je zit meer naar voren, maar deze motoren bieden meestal minder aerodynamica en bescherming tegen rijwind. Je vangt dus behoorlijk wat wind van voren. Het is aan te raden te kijken naar een aerodynamisch gevormde helm, al dan niet met een spoiler. Er zijn helmen die specifiek voor op naked bikes bedoeld zijn, maar afhankelijk van jouw motor kan je soms ook al kijken naar (super)sporthelmen.
Racehouding is de houding die je op je sportmotor hebt. Ver voorover, en met je hoofd strak achter de kuipruit, om een zo aerodynamisch mogelijke vorm aan te namen. Er komt een constante luchtstroom over de kuipruit, het is dus van belang dat de helm sterke aerodynamische eigenschappen heeft. (Super)sporthelmen zijn vaak voorzien van een spoiler, zijn extreem licht, maar bieden over het algemeen geen luxe, zoals een zonnevizier of een comfortabele voering.  

2. Wat voor motorrijder ben je?

Ga voor jezelf na wat voor ritten je voornamelijk maakt, en wanneer je vooral rijdt. Rij je veel in en om de stad, dan is een open jethelm of systeemhelm praktisch. Een jethelm biedt minder bescherming, maar meer zicht, en een systeemhelm is vanwege het opklapbare kinstuk praktisch en veelzijdig. Rij je lange stukken woon-werkverkeer, dan is een comfortabele helm prettig, waarbij je ook nog zou kunnen kiezen voor de mogelijkheid voor een ingebouwde communicatieset, waarmee je handfree gebruik kan maken van je telefoon of navigatie. Trek je graag de gashendel van je racemonster open, zet dan lekker een sporthelm op, het liefst in bijpassen kleuren met je motor of je pak, of kies voor een mooie replica van een MotoGP coureur. Een ander uiterste is off-road. Een motorcrosshelm biedt veel bescherming tegen opspattende stenen en modderkluiten, en met de grote klep heb je minder last van verblindende zonnestralen.

Ook belangrijk is of je het hele jaar door rijdt, of dat je alleen bij een lekker zonnetje de motor van stal haalt. Rij je ook in de herfst of winter, let er dan op of je een vizier hebt met een anticondens laag, of een Pinlock vizier. Je zal dan misschien ook meer waarde hechten aan een helm die je hele gezicht bedekt. In de zomer vind je misschien juist een open jethelm wel prettiger, of geef je voorkeur aan een helm met grote ventilatieopeningen.  

3. Maat en pasvorm motorhelm

Hoofdmaat
De maat van een motorhelm wordt bepaald aan de hand van de omtrek van je hoofd in centimeters. Om je hoofdmaat op te meten neem je een flexibel meetlint dat je net boven je wenkbrauwen en aan de zijkant boven je oren rondom je hoofd trekt. De gemeten omtrek  is leidend voor de te kiezen maat. Een goede webshop heeft een maattabel voor je, waarin per merk gespecificeerd staat welke maat bij jouw hoofdomtrek hoort. Maar… dat is niet alles.

Pasvorm
De vorm van jou hoofd is ook nog van invloed voor een passende helm. Over het algemeen hebben we, van bovenaf op je schedel bekeken, allemaal een eihoofd ;). Je kan in de spiegel kijken, of een vriend of vriendin laten kijken naar de vorm van je hoofd. Is jouw hoofd echt duidelijk meer rond dan ovaal, of juist duidelijk langwerpig, en je weet niet zeker of je de juiste helm kiest, neem dan gerust contact op met onze klantenservice. Val je gewoon in de categorie van een normaal eihoofd, dan zal je de meeste helmen goed passen.  Belangrijk is dat je helm goed zit rondom je schedel. Heb je bijvoorbeeld dikke wangen, ga dan niet een helm kopen die goed om je wangen zit, maar veel te ruim om je schedel. Wangpads kunnen vaak gemakkelijk aangepast worden. 

4. Veiligheid motorhelmen

In Europa zijn alleen ECE goedgekeurde helmen toegestaan op de openbare weg. Let dus goed op of de helm die je koopt wel goedgekeurd is. Een ECE keuring geeft aan dat een helm voldoet aan de minimale veiligheidseisen. Onder ECE gekeurde helmen bestaat echter veel verschil in veiligheid. Het is aannemelijk dat een Arai helm van 900 euro meer veiligheid biedt dan een simpele helm van 50 euro. Naast de ECE keuring zijn er enkele andere instituten die de veiligheid van een helm testen, waaronder DOT, SNELL en SHARP, die elk hun eigen filosofie hebben over veiligheidseisen.

Belangrijk te weten is dat je na een ongeluk, of zelfs na het laten vallen van een helm, er verstandig aan doet een nieuwe helm aan te schaffen. Want hoewel de buitenkant er nog onbeschadigd uit kan zien, kan de binnenkant van de helmschaal haarscheurtje of andere beschadigingen bevatten. Onnodig te zeggen dat dit het beschermende karakter van de helm niet ten goede komt.

Ga bij het kiezen van een helm niet over één nacht ijs, en laat je goed voorlichten. Ook bij een online aankoop kan dit prima, maar zorg dat je bij onzekerheid informatie inwint. Onze klantenservice is gewoon telefonisch bereikbaar. Bel bij twijfel voor het juiste advies 020-7600807.