Ben je op zoek naar een nieuwe helm? Weet je niet waar moet je allemaal op moet letten? Zie je door de bomen het bos niet meer? Volg het stappenplan van Voordeelhelmen.nl om jouw perfecte helm te vinden. Dit is het eerste deel van twee welke gaat over het vinden van een helm die past bij jou en je motor en een paar vuistregels wat betreft het passen. Deel twee zal iets dieper ingaan op het passen van de helm.

Waarom een goed passende helm essentieel is

Een goed passende en juiste helm voor je motor is essentieel voor je rijplezier én je veiligheid. Een te grote helm geeft je het idee dat je helm af kan schieten en kan gevaarlijk zijn bij een ongeluk. Een te kleine helm geeft je hoofdpijn tijdens het rijden. Het is dus zaak een nieuwe helm goed te passen voordat je besluit vliegen te gaan koppen op de snelweg. Hierover lees je meer in het tweede deel dat later volgt.

Een emmer is toch niet hetzelfde

Deze bestuurder neemt de term 'Brainbucket' toch wel erg serieus.

Wat voor soort helm wil je?

De eerste keuze die je moet maken, is het soort helm. Er zijn verschillende type helmen op de markt en deze zijn grofweg onder te verdelen in deze categorieën:

Shark S700s Oxyd Een integraalhelm bestaat uit één stuk. Afhankelijk van het merk en het prijssegment, is dit een van de meest veilige helmen. Dit type helm kan wat onpraktisch zijn in sommige gevallen, omdat deze niet open kan. Denk hierbij aan afrekenen bij een benzinestation of even snel iets drinken of eten. Je partner even een kus geven, zit er ook niet in.
Nolan N104 Absolute Como N-Com Flat Black Een systeemhelm heeft hetzelfde uiterlijk als een integraalhelm, maar heeft als voordeel dat het kinstuk omhoog geklapt kan worden. Dit is dus veel praktischer dan een integraal helm, maar doordat de helm niet uit één stuk bestaat, beschermt deze over het algemeen iets minder goed. Dit is natuurlijk ook weer afhankelijk van het prijssegment en het merk.
HJC IS-33 Zilver Een open of jet helm is een helm zonder kinstuk. Deze komen in verschillende varianten. Er zijn jethelmen zonder vizier waar je eventueel een losse motorbril bij kunt dragen. Anderen hebben een klein vizier dat vooral de ogen beschermd. Weer anderen hebben een langer vizier, zodat deze een groter gedeelte van je gezicht beschermd. Een jethelm is vaak wat minder comfortabel op de snelweg, vanwege de wind en of regen in je gezicht. Vooral bij lagere snelheden en mooi weer is dit een heerlijke helm. Zeker voor op de brommer of scooter. Door het ontbreken van een kinstuk, is je gezicht wel kwetsbaarder bij een ongeluk.
Kenny XTR Oranje Mat Zwart Een enduro of cross helm is vooral geschikt om offroad mee te crossen. De grote klep vangt het opvliegende zand en steentjes op en de grote (losse) crossbril beschermt je ogen. Je kunt deze helm ook op de gewone weg dragen, maar dit gebeurt minder vaak.

Een sportieve helm of een toer helm?

Het is belangrijk om te beseffen hoe je op je motor zit. Er is een groot verschil tussen zitten op bijvoorbeeld een race (sportieve) motor en een toer motor. Bij een sportieve motor zit je voorovergebogen en je moet daardoor je hoofd meer achterover houden om vooruit te kunnen kijken. Bij een toermotor zit je rechtop en kijk je dan ook recht voor je uit. De bouw is bij sommige integraal- en systeemhelmen aan de zithouding aangepast. De buitenschaal van de sport helm heeft een hogere (en dus schuinere) achterkant dan een toer helm. Dit komt doordat er een stuk minder ruimte is tussen je achterhoofd en de bovenkant van je rug. Hierdoor zal een toerhelm veel minder lekker zitten wanneer je rijdt op een racemotor. En dan hebben we het niet eens over het verschil in aerodynamica. Hierdoor is het vizier van een sport helm meer naar achteren gekanteld (staat schuiner) dan die van een toer helm.

Zithouding op een sportieve motor Zithouding op een toer motor

Links zie je een voorbeeld van de zithouding op een sportieve motor. Recht zie je de zithouding op een toer motor.

Wat is belangrijk om te weten bij het zoeken naar een helm?

Hoofdmaat bepalen Om de maat van je helm te bepalen, is het handig om met een meetlint de omtrek van je hoofd te weten. Trek een meetlint rondom het hoofd, net boven de wenkbrauwen en aan de zijkanten boven de oren. Het is van belang de grootst mogelijke omtrek van je hoofd te meten. Het is aan te raden dit een paar keer te herhalen op verschillende hoogtes. De grootste omtrek van deze metingen is een indicatie voor de maat van de helm die je nodig hebt. Je kunt vervolgens in onze maattabel bij het merk van je keuze opzoeken welke maat helm geschikt is voor jouw hoofdmaat. Dit is een indicatie, aangezien de vorm van je hoofd ook van belang is. Over het algemeen lopen de maten van een helm, net als kleding, uiteen van XXS tot XXL.

Nu je deze informatie hebt, kun je de helm kiezen die je mooi vindt én binnen je budget past. Deel twee volgt binnenkort en zal wat dieper ingaan op het passen van de helm.