Kritiek op ECE keurmerk

De ECE keuring is wereldwijd de meest geaccepteerde standaard, en wordt in bijna 50 landen gehandhaafd. Hoewel hij wordt gezien als een van de meer strikte keuringen ter wereld, bestaat er toch kritiek op. Een van de gehoorde punten van kritiek is dat er in de laatste versie van de ECE test geen penetratietest meer zit. De penetratietest onderzoekt in welke mate de buitenschaal van de motorhelm doorboord wordt wanneer deze op een scherp voorwerp (zoals bijvoorbeeld een voetstepje van een motor, of de spijl van een hek) valt.

Een andere aanmerking die je op de test kan hebben is dat een helm altijd op exact dezelfde plek op de buitenschaal op een impact getest wordt. Een helmenfabrikant zou dus een helm op precies die plekken extra kunnen verstevigen, zodat de helm eerder goedgekeurd wordt. Daarnaast verschillen de filosofieën die de helmenfabrikanten hebben over veiligheid onderling ook. Zo zweert de ene fabrikant bij een buitenschaal die vervormt en op die manier de energie van een klap verdeelt, en is de andere fabrikant overtuigd van een super harde en stijve buitenschaal en een zachte binnenschaal die intern als een soort kreukelzone fungeert. Er is dus geen heilige graal, maar je kan de ECE norm dus wel prima zien als een waarborg voor een minimaal veilgheidsniveau.

Wil je meer weten over veiligheid van verschillende helmen? We leggen het je graag uit. Stuur ons een email met je vraag, kom langs in onze showroom in Amsterdam of bel ons op 020-760 0807

ece keuring motorhelmen

Wat zijn keuringen als DOT, SNELL en SHARP?

De ECE 22.05 keuring is een Europese typegoedkeuring om de minimale veiligheidseisen  voor een motor- of scooterhelm aan te geven. De goedkeuring wordt in bijna 50 landen wereldwijd gebruikt.

In de VS hebben ze een eigen keuring, de DOT approval. DOT staat voor Department of Transportation, en is vanuit de overheid geregeld. Over het algemeen voldoen ECE goedgekeurde helmen ook aan de DOT eisen, maar andersom niet altijd. De ECE keuring wordt als strikter gezien dan DOT.  

De SNELL Memorial Foundation is een non-profit organisatie die is opgericht met als doel een hogere veiligheidsstandaard voor helmen te bewerkstelligen. SNELL staat er om bekend zeer hoge eisen te stellen aan de veiligheid van de geteste helmen. Een SNELL keuring kan je zien als graadmeter, op de openbare weg is deze niet  verplicht.

SHARP is een Brits overheidsprogramma dat motorhelmen test, en de veiligheid classificeert met een aantal sterren van 1 t/m 5, waarbij 5 sterren de hoogste score is.

Een kanttekening hierbij is dat de verschillende instituten verschillende methoden gebruiken om de veiligheid van een helm te testen. Binnenkort zullen we dieper ingaan op de verschillen tussen de diverse keuringen en tests.

Conclusie

Het is goed dat er afspraken bestaan over het minimale veiligheidsniveau van een motor- of scooterhelm. Daarnaast zorgen testinstituten als SNELL en SHARP ervoor dat helmfabrikanten blijven ontwikkelen om een zo veilig mogelijke helm te produceren. Houd in gedachten dat de ene ECE helm niet even veilig is als de andere, en zorg dat je jezelf goed laat voorlichten over deze verschillen, zodat je weet wat je op je hoofd hebt als je over de weg scheurt op je tweewieler!

Voor de nerds en technici: hier vind je de link naar een PDF met de volledige richtlijnen voor de ECE keuring: klik hier