Wat is het verschil tussen een scooterhelm en een motorhelm? Er bestaat een grote diversiteit in de prijzen van helm. Vaak is ligt de prijs van een scooterhelm tussen de 50 en de 100 euro. Terwijl een motorhelm vaak pas begint vanaf 150 euro. Waar liggen die verschillen en is er ook een verschil qua veiligheid tussen een scooter en een motorhelm? Op die vragen geef ik in dit blog antwoord.

Scooter en motorhelmen – dezelfde Europese keuring

Opvallend is dat zowel motorhelmen als scooterhelmen moeten voldoen het zelfde keurmerk. Namelijk het Europese ECE22.05 keurmerk. Officieel bestaat er dus geen onderscheid tussen scooter en motorhelmen. Bij de ECE keuring wordt een helm getest op vier verschillende plekken. Er wordt dan gemeten hoeveel kracht op het hoofd komt te staan tijdens een impact. De test wordt gedaan met een impact van 28km/h en de gemeten krachten mogen niet boven een bepaald aantal G-krachten uitkomen. Als de helm aan deze eisen voldoet, wordt deze voorzien van het ECE22.05 keurmerk.

Verschil in prijs scooter en motorhelm

Maar als de keuringseisen gelijk zijn, hoe kan het dan dat de prijzen tussen scooter en motorhelmen zo verschillen? Een scooterhelm voor 50 euro is een doodnormale prijs, maar een motorhelm voor 50 euro zal je niet snel vinden. Er bestaan zelfs motorhelmen van meer dan 1000 euro. Dat prijsverschil heeft een aantal oorzaken, die ik hieronder zal toelichten. Het is niet zo dat scooter en motorhelmen eigenlijk het zelfde zijn, maar dat er alleen een verschillende prijs wordt gevraagd.

Verschil in materialen

Waar zit dan wel de verschillen tussen scooter en motorhelmen? Het gebruik van materialen is daarbij heel belangrijk. De truc bij een helm is om de krachten die er vrij komen bij een botsing te absorberen, niet door te laten werken op je hoofd. Het verschil in snelheid is bij een scooter en een motor is vaak totaal verschillend. Om de krachten van hogere snelheden te kunnen absorberen heb je dus andere (betere) materialen nodig.

Materiaal scooterhelm

Vaak is de buitenschaal van een scooter/brommerhelm gemaakt van een goedkoop materiaal als plastic. Op prima, maar een stuk minder sterk dan glasvezel of carbon. Daarom moet de binnenschaal een stuk harder gemaakt worden. Maar een hardere binnenschaal heeft een mindere dempende werking en zal een kracht op hoge snelheid niet absorberen.

Materiaal motorhelm

Veel motorhelmen hebben een buitenschaal die gemaakt is van een vezelmix. Dat kan bijvoorbeeld carbon, glasvezel of Kevlar zijn. Dit materiaal is van zichzelf veel sterker dan een plastic buitenschaal. Om die reden kan de binnenschaal zachter gemaakt worden, zodat deze verder kan indeuken en dus krachten beter kan absorberen. Vaak geldt hoe duurder de helm, hoe beter een helm is.

Verschil in ontwikkeling

Naast de gebruikte materialen zijn er meer verschillen waardoor het prijsverschil ontstaat. Zo zijn motorrijders behoorlijk veeleisend. Een helm moet stil zijn, aerodynamisch, mooi en veilig  zijn. En dat kost de nodige research. Zo hebben HJC en Schuberth hun eigen windtunnel om nieuwe helmen in te testen.

Veiligheidskeurmerken

Na het lezen van deze blog ben je waarschijnlijk tot de conclusie gekomen dat het ECE20.05 keurmerk slechts een basiskeurmerk is. Het is aan de helmfabrikanten zelf om een helm te fabriceren die ook veilig is bij gebruik op hoge snelheid.

Er zijn wel aanvullende keurmerken die ook de veiligheid van de helm testen. Zo is er de SHARP-test. Een onafhankelijk Brits instituut die zelf helmen testen en daarbij een 1 tot 5 sterren rating aan geven. Ook is er de DOT keuring. Deze komt overeen met de ECE keuring, maar geldt alleen in Amerika. Tot slot is er nog de SNELL keuring. Dit is een zeer geavanceerde test met strenge eisen. Vaak is een SNELL keuring verplicht in de racerij. Als jou helm een SNELL keuring heeft, weet je zeker dat deze geschikt is voor hoge snelheden.